Paper Bits: vrolijk en goedkoop

Paper Bits zijn elektronica onderdelen zoals de Little Bits maar dan op papier. Het is een aanvulling voor de Micro:bit. We willen we ‘physical computing’ zo laagdrempelig mogelijk maken. Waar de drempel dan één A4tje hoog is. Lees maar verder.

Elke Paper Bit bestaat uit een fysiek stuk en een stukje (voorbeeld)code. Zo heb je direct een functioneel stukje in handen. Een LED-je dat je je wil kunt opleggen. Wiehoe! Daarmee hopen we dat we een ‘Lego’ systeem te hebben gemaakt. Elk ‘steentje’ dat je leert kennen geeft weer nieuwe mogelijkheden, zeker waneer je ze combineert met de andere onderdelen. Er is geen echt beginpunt. Je kunt alles door elkaar gebruiken, overal starten. Het materiaal is met opzet niet lineair!

Door te kiezen voor goedkope materialen zoals de losse elektronica onderdelen, kopertape en papier, is het mogelijk met een hele klas te werken. Het is vaak letterlijk centenwerk.

We hopen dat de leerlingen uiteindelijk de Paper Bits vergeten. Dat ze leren om hun ideeën werkelijkheid te maken en daarvoor sensoren, LED-jes en microprocessors gebruiken. Als er iets je gaaf is, is het wel je eigen idee in je handen te houden en te delen met anderen. Die ervaring gunnen wij elk kind.
We hopen ook dat collega’s, PO en VO, ongeacht welke achtergrond, het zichzelf gunnen dit te ontdekken. Het materiaal kan als doel op zichzelf gebruikt worden. Maar…je kunt het ook gebruiken in de reguliere les. Vrolijk! Laat ze een interactief monument maken, een gedicht animeren met LEDjes, een experiment met tuinkers, een LDR en een LED bedenken. Er kan zoveel!

Hoe is het idee is ontstaan kan je hierna lezen. Wil je gewoon gelijk aan de slag, dan kan dat! Daar is het voor gemaakt. Je vindt het materiaal, inclusief handeling, hier.

Het idee

Het idee is een variatie op het idee van de Tinkering Studio: Scratch Paper. Je maakt kaartjes met onderdelen zoals een LED op papier. Met kopertape en krokodillenklemmen verbind je de onderdelen aan een Arduino. Om te programmeren gebruik je ScratchX. Dat is een experimentele omgeving van Scratch. Alles staat keurig beschreven in de instructable van Scratch Paper. De drempel om aan ‘physical computing’ te doen is hiermee heel erg laag geworden.

Voordelen van Scratch Paper:

  • Goedkoop, daardoor met alle leerlingen te doen.
  • Maakt gebruik van een Arduino, die kun je later op andere plekken gebruiken.
  • Scratch kan je eerst los aanleren waarna je de stap naar Scratch Paper maakt.
  • Het is platform onafhankelijk, programmeren gaat online.

Nadelen van Scratch Paper:

  • Het vergt best wat voorbereiding, bijvoorbeeld het geschikt maken van de Arduino’s voor de krokodillenklemmen.
  • Je moet bekend zijn met een Arduino om deze geschikt te maken voor ScratchX.
  • ScratchX is niet altijd even stabiel.
  • Hoe je bijvoorbeeld een LED moet programmeren en aansluiten is niet duidelijk.
  • Je werkt altijd met een computer aan je project vast waar internet voor nodig is.

Marten en ik zijn altijd op zoek naar materiaal dat goedkoop is, toegankelijk en waarmee veel mogelijk is. Scratch Paper past in dat plaatje dus we hebben veel gespeeld met dit idee. Zo kwamen we op onze eigen variant.

Scratch Papier

Het is maar een heel klein stapje van Scratch Paper (Tinkering Studio) naar Scratchpapier (onze versie, materiaal en beschrijving hier). We bedachten dat we op het papier ook dingen kunnen printen. Zo is het papier zowel handleiding als het ding dat je maakt. Hoe sluit je een LEDje aan staat al op het kaartje zelf. Daarnaast hebben we een klein stukje code ernaast gezet zodat je al een voorbeeld hebt. Een soort ‘Hallo wereld’ maar dan voor elk onderdeel. Hiermee heb je een soort minimale instructie die leidt tot een succes, een knipperde LED bijvoorbeeld. Een LED op die manier je wil op leggen, dat is best een gave ervaring. Daarna kun je met je eigen ideeën verder. Bijvoorbeeld door onderdelen te gaan combineren, een LED met een LDR. We spelen graag met die balans tussen instructie en vrijheid. Zo is één nadeel van het Scratch Paper opgelost.

Micro:bit

Toen de Micro:bit beschikbaar was in Nederland zijn we er niet gelijk opgedoken. Je wordt soms moe van alle nieuwe geweldige oplossingen voor het onderwijs. Het is een eindeloze stroom en we waren gestopt om alles uit te proberen. Tot ik zag dat je krokodillenklemen direct op de Micro:bit kunt aansluiten. Mmm…handiger dan een Arduino en nog goedkoper ook. Toch maar eentje besteld.

Na even spelen blijkt de Micro:bit inderdaad voordelen ten opzichte van het Scratch Papier te hebben. Daar staan wel wat nadelen tegenover.

Voordelen Micro:bit:

  • Het is goedkoper dan de optie met een Arduino (als je een echte koopt)
  • Krokodillenklemmen passen direct op de Micro:Bit.
  • Geen voorbereidingen nodig, je kan direct aan de slag.
  • Je programma draait zonder computer. Je kan dus ook draagbare projecten maken.
  • Er zitten al heel veel sensoren en LED’s op de Micro:Bit.

Nadelen Micro:bit:

  • Je werkt niet met Scratch* maar met een andere blokkentaal ‘Blocks’.
  • De blokkentaal is erg gericht op de sensoren en mogelijkheden van de Micro:Bit en zit minder logisch in elkaar dan Scratch.
  • Je werkt weer met een online omgeving dus je hebt computers nodig met internet. (al kan het ook via een smartphone)
  • Je hebt batterijen nodig om de Micro:Bit te gebruiken.

Onze conclusie was dat het toegankelijker wordt met de Micro:bit. En net op dat moment kwam er een vraag… Van onze grote klooivriendin Astrid Poot. Of we een klooikoffer willen helpen maken voor de Arduino. Misschien iets met de Scratchpapier kaartjes… Ja natuurlijk, maar we vertelden ook onze voorlopige conclusie en plannen voor de Micro:Bit. Astrid was net gevraagd om een klooikoffer te maken voor de Micro:Bit. Zo viel alles samen en ontwikkelden we het idee verder. Feestelijk!

 *Hier is een idee te vinden om de Micro:bit met Scratch te gebruiken.

Het materiaal

Er zijn nog veel meer Paper Bits mogelijk dan die er nu zijn. Je kunt ze, als je het idee eenmaal gezien hebt, makkelijk zelf maken. Deel ze met ons, dat vinden we leuk! We hopen natuurlijk dat leerlingen het idee van de kaartjes snel loslaten en woest maaksels van karton uitrusten met elektronica.

Ervaringen met het materiaal horen we heel erg graag. Vanuit de ontwikkeling van de klooikoffer hebben we al best wat feedback gehad en verwerkt. Als het beter kan, zeg het ons!

We ontwikkelden het idee samen maar de tekeningen zijn natuurlijk weer van Marten. Mis je nog een Paper Bit? Laat het ons weten! Marten heeft voor de gelegenheid zelf een tekenmal met de lasercutter gemaakt om zo goed de ‘Blocks’ te kunnen tekenen. Retecool!

Al het materiaal is gratis te gebruiken mits het niet voor commerciële doeleinden is. In alle andere gevallen, graag even contact opnemen.

Heel veel plezier met de #paperbits!

Marten
Per-Ivar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *